Kleuters

Algemeen

  • schep een veilige en vertrouwde omgeving
  • vertrek vanuit de belevingswereld, het concrete
  • volg het kind in zijn interesses
  • benut sterke kanten (visueel, non-verbaal, doorzetting…)
  • plaats het kind naast een talig sterke leerling
  • hou rekening met het nadelig effect van omgevingslawaai, verkies een rustige omgeving
  • wissel talige activiteiten af met niet-talige
  • bouw de duur van luisteractiviteiten gradueel op
  • geef het kind tijd
  • help bij startproblemen
  • kondig veranderingen tijdig aan

Communicatie

  • communicatie staat voorop
  • vermijd op verzoeksituaties en teveel vragen
  • accepteer de manier waarop de leerling communiceert
  • maak steeds oogcontact en ga op ooghoogte
  • let op eigen taalgebruik: praat langzaam en duidelijk in eenvoudige zinnen, benadruk belangrijke woorden
  • ondersteun taal met natuurlijke gebaren en mimiek
  • geef voldoende verwerkingstijd om taal te begrijpen
  • wacht even na een vraag zodat het kind de tijd krijgt om de vraag te begrijpen en vervolgens voldoende tijd krijgt om een antwoord te formuleren
  • controleer regelmatig of de boodschap/opdracht werd begrepen
  • geef tijd bij het weergeven van gedachten; laat de leerling uitspreken, laat uitbeelden, naspelen of tekenen
  • corrigeer versprekingen tegemoetkomend

Sociale routines

  • leer begroeten en afscheid nemen en koppel er gebaren aan
  • leer woorden als ‘dank je wel, alsjeblieft, smakelijk’ en ‘sorry’ binnen dagelijkse routines

Zelfredzaamheid

  • begin samen de activiteit en begeleid dit met woorden
  • maak gebruik van liedjes als ondersteuning
  • leer alles in kleine stapjes in een vaste volgorde
  • begeleid handelingen met taal
  • ondersteun met foto’s, prenten of picto’s
  • leer hulp- en toestemmingsvragen aan

Spel, samenspel begeleiden

  • breng structuur aan door het speelgoedaanbod te beperken
  • varieer geregeld spelmateriaal
  • lok taal uit via samen doen
  • laat het kind zelf ontdekken en verwoord wat het doet
  • toon en bedenk zelf spelvariaties, breng geleidelijk fantasiespel aan
  • leer het kind geleidelijk aan samenspelen met andere kinderen

Kringgesprekjes

  • zorg voor een duidelijke structuur met vaste tregels
  • vraag ouders foto’s of voorwerpen mee te brengen (Bv. uitstap, weekend)
  • breng structuur aan in het verhaal, vat samen
  • voorlezen: plaats het kind dicht bij jou zodat het de prenten uit het boek goed kan zien
  • geef evt. voorleesboeken vooraf mee naar huis

Woordenschat

  • laat het kind veel ervaringen opdoen
  • koppel woorden aan voorwerpen, handelingen, toestanden en gevoelens
  • breng basiswoordenschat aan
  • leer begrippen door ze te laten beleven

Voorbereidende leesoefeningen

  • ondersteun rijmwoorden en auditieve oefeningen altijd visueel

Motoriek

  • voer handelingen uit met woorden
  • volg steeds hetzelfde patroon en leer vaste volgorde aan
  • ondersteun opeenvolgende handelingen visueel

Tekenen & knutselen

  • beleef plezier aan samen knutselen. Gesprekjes ontstaan dan vanzelf.
  • help bij startproblemen
  • ondersteun de opeenvolgende stappen met prenten en verwoord

Gevoelens & gedrag

  • bied structuur, veiligheid en voorspelbaarheid
  • wees consequent, gebruik picto’s om gewenst gedrag aan te leren
  • zorg voor succeservaring en welbevinden
  • bedenk samen oplossingen voor probleempjes
  • wees voorzichtig met grapjes