Redelijke aanpassingen Secundair Onderwijs
Communicatie
- gebruik eenvoudige, duidelijke taal
- geef korte en duidelijke instructies
- trek steeds de aandacht van de leerling bij het geven van instructies
- ga na of de leerling de opdracht heeft begrepen (laat vertellen in eigen woorden)
- geef bedenktijd na het stellen van een vraag en geef tijd om de vraag te beantwoorden
- vermijd opverzoeksituaties
- leer/moedig aan om hulpvragen te stellen
- groepsgesprekken: verduidelijk afspraken en gespreksregels (naar elkaar luisteren, beurtrol, bij het onderwerp blijven,…)
- neem af en toe tijd voor ontspannen contact
Structureren
Structuur bieden in de tijd:
- dagplanner, weekplanners voor taken, toetsen, examens
- gebruik van agenda
- begin-en eindduur aangeven van een opdracht/toets
- voorspelbaar maken van overgangssituaties
- bij startproblemen: samen de activiteit beginnen
- spreid te leren woordenschat (Nederlands, Frans, Engels,…) over verschillende dagen in de agenda
- spreid leren van feiten (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, technologie,…) over verschillende dagen in de agenda
Structuur bieden in de ruimte:
- plaats de leerling dicht in buurt van de leerkracht of buddy
- plattegrond school
- visualiseer traject naar school (fietsroute, busroute,…)
Structuur bieden in materiaal:
- boeken, schriften en mappen krijgen per vak dezelfde kleur
- leerstofonderdelen zichtbaar maken met kleuren
- hoeveelheid prikkels op de bank beperken
Structureren van het denken en handelen:
- gebruik stappenplannen
- veelvuldig denkstappen verwoorden en demonstreren
Structureren van lesinhoud:
- teksten voorstructureren
- titels en subtitels leren markeren
- kernwoorden leren markeren
- hoofd- en bijzaak leren aanduiden
- voorzie foutloze kopieën (ingevulde cursus bij taalvakken, geschiedenis, aardrijkskunde, wetenschappen, techniek…)
Visualiseren en gebruik van hulpmiddelen
- gebruik visuele hulpmiddelen ter ondersteuning van instructies en uitleg (picto’s, foto’s, filmpjes geschiedenis, aardrijkskunde etc.)
hulpkaarten (Bv. definities, formules, tabellen, werkwoordvervoeging talen, regels) - agenda op het bord schrijven/ Digibord/ agenda via Smartschool
stappenplannen - software (Sprint/Kurzweil/Claro)
Organiseren en plannen
- boekentas leren maken: samen doen, buddy inschakelen, checklist
- bespreek planning en taken bij boekbespreking, spreekbeurt, groepswerk
Leerstof leren
- organiseer pre-teaching (op voorhand moeilijke woorden bespreken,
begrijpend lezen, geschiedenis, wetenschappen,…) - voorzie extra oefenmomenten en extra oefenmateriaal voor thuis
- leer kernwoorden markeren
- ondersteun het maken van samenvattingen
- overloop met de leerling de leerstof die ingestudeerd moet worden
- bespreek samen met de leerling op voorhand welke hulpmiddelen
toegelaten worden (bv. hulpkaarten, stappenplan bij woord- en
zinsontleding, werkwoordvervoeging talen)
Taken
- ga na of de leerling de opdracht goed begrepen heeft
- splits meerledige opdrachten op
- voorzie een tweede kans bij vergeten taken, geef uitstel
- beperk klasoefeningen en huistaken tot de basisleerstof
- vermijd onvoorbereide spreektaken vooraan in de klas
- boekbespreking: beperk aantal boeken of laat gebruik van luisterboeken toe / vervang evt. boekbesprekingen door filmbespreking
- laat visuele hulpmiddelen toe bij spreekbeurten, mondelinge dialogen
- laat aanpassingen toe bij stelopdrachten (Bv. strip tekenen i.p.v. verhaal)
Toetsen en examens
- kondig toetsen ruim op voorhand aan
- geef geen onverwachte toetsen
- stel duidelijke niet dubbelzinnige vragen, splits meerledige opdrachten op
- lees vragen voor en ga begrip na
- dictee: gebruik woord- of invuldictees i.p.v. zinsdictee
- wiskunde:vrijstelling van het reproduceren van stellingen of bewijzen uit het geheugen (bv. definities, bewijzen: laat leerling tekenen en
mondeling uitleggen) - trek geen punten af voor gebrekkige zinsformulering
- taalfouten niet laten meetellen bij leerstof waarbij dit niet relevant is
- voorzie een tweede kans: inhaalles, kijk na of alle opdrachten werden ingevuld, bied kans tot mondelinge toelichting
- voorzie meer tijd
- spreid toetsen en examens zodat de leerling meer tijd heeft om te
studeren