Secundair onderwijs

Redelijke aanpassingen Secundair Onderwijs

Communicatie

  • gebruik eenvoudige, duidelijke taal
  • geef korte en duidelijke instructies
  • trek steeds de aandacht van de leerling bij het geven van instructies
  • ga na of de leerling de opdracht heeft begrepen (laat vertellen in eigen woorden)
  • geef bedenktijd na het stellen van een vraag en geef tijd om de vraag te beantwoorden
  • vermijd opverzoeksituaties
  • leer/moedig aan om hulpvragen te stellen
  • groepsgesprekken: verduidelijk afspraken en gespreksregels (naar elkaar luisteren, beurtrol, bij het onderwerp blijven,…)
  • neem af en toe tijd voor ontspannen contact

Structureren

Structuur bieden in de tijd:

  • dagplanner, weekplanners voor taken, toetsen, examens
  • gebruik van agenda
  • begin-en eindduur aangeven van een opdracht/toets
  • voorspelbaar maken van overgangssituaties
  • bij startproblemen: samen de activiteit beginnen
  • spreid te leren woordenschat (Nederlands, Frans, Engels,…) over verschillende dagen in de agenda
  • spreid leren van feiten (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, technologie,…) over verschillende dagen in de agenda

Structuur bieden in de ruimte:

  • plaats de leerling dicht in buurt van de leerkracht of buddy
  • plattegrond school
  • visualiseer traject naar school (fietsroute, busroute,…)

Structuur bieden in materiaal:

  • boeken, schriften en mappen krijgen per vak dezelfde kleur
  • leerstofonderdelen zichtbaar maken met kleuren
  • hoeveelheid prikkels op de bank beperken

Structureren van het denken en handelen:

  • gebruik stappenplannen
  • veelvuldig denkstappen verwoorden en demonstreren

Structureren van lesinhoud:

  • teksten voorstructureren
  • titels en subtitels leren markeren
  • kernwoorden leren markeren
  • hoofd- en bijzaak leren aanduiden
  • voorzie foutloze kopieën (ingevulde cursus bij taalvakken, geschiedenis, aardrijkskunde, wetenschappen, techniek…)

Visualiseren en gebruik van hulpmiddelen

  • gebruik visuele hulpmiddelen ter ondersteuning van instructies en uitleg (picto’s, foto’s, filmpjes geschiedenis, aardrijkskunde etc.)
    hulpkaarten (Bv. definities, formules, tabellen, werkwoordvervoeging talen, regels)
  • agenda op het bord schrijven/ Digibord/ agenda via Smartschool
    stappenplannen
  • software (Sprint/Kurzweil/Claro)

Organiseren en plannen

  • boekentas leren maken: samen doen, buddy inschakelen, checklist
  • bespreek planning en taken bij boekbespreking, spreekbeurt, groepswerk

Leerstof leren

  • organiseer pre-teaching (op voorhand moeilijke woorden bespreken,
    begrijpend lezen, geschiedenis, wetenschappen,…)
  • voorzie extra oefenmomenten en extra oefenmateriaal voor thuis
  • leer kernwoorden markeren
  • ondersteun het maken van samenvattingen
  • overloop met de leerling de leerstof die ingestudeerd moet worden
  • bespreek samen met de leerling op voorhand welke hulpmiddelen
    toegelaten worden (
    bv. hulpkaarten, stappenplan bij woord- en
    zinsontleding, werkwoordvervoeging talen)

Taken

  • ga na of de leerling de opdracht goed begrepen heeft
  • splits meerledige opdrachten op
  • voorzie een tweede kans bij vergeten taken, geef uitstel
  • beperk klasoefeningen en huistaken tot de basisleerstof
  • vermijd onvoorbereide spreektaken vooraan in de klas
  • boekbespreking: beperk aantal boeken of laat gebruik van luisterboeken toe / vervang evt. boekbesprekingen door filmbespreking
  • laat visuele hulpmiddelen toe bij spreekbeurten, mondelinge dialogen
  • laat aanpassingen toe bij stelopdrachten (Bv. strip tekenen i.p.v. verhaal)

Toetsen en examens

  • kondig toetsen ruim op voorhand aan
  • geef geen onverwachte toetsen
  • stel duidelijke niet dubbelzinnige vragen, splits meerledige opdrachten op
  • lees vragen voor en ga begrip na
  • dictee: gebruik woord- of invuldictees i.p.v. zinsdictee
  • wiskunde:vrijstelling van het reproduceren van stellingen of bewijzen uit het geheugen (bv. definities, bewijzen: laat leerling tekenen en
    mondeling uitleggen)
  • trek geen punten af voor gebrekkige zinsformulering
  • taalfouten niet laten meetellen bij leerstof waarbij dit niet relevant is
  • voorzie een tweede kans: inhaalles, kijk na of alle opdrachten werden ingevuld, bied kans tot mondelinge toelichting
  • voorzie meer tijd
  • spreid toetsen en examens zodat de leerling meer tijd heeft om te
    studeren