Leersteuncentra (LSC)
Leersteuncentra
Vanaf het schooljaar 2023-2024 kunnen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ondersteuning krijgen vanuit de leersteuncentra (vroegere ondersteuningsnetwerken).
Er zijn 4 leersteuncentra in Vlaanderen (er kunnen geen nieuwe meer opgericht worden).
Elke school voor gewoon onderwijs kiest een leersteuncentrum waarmee ze samenwerkt.
Dit leersteuncentrum biedt alle ondersteuning in de school voor leerlingen met een GC (Gemeenschappelijk Curriculum), IAC (Individueel Aangepast Curriculum)- of OV4 (Opleidingsvorm 4 – enkel voor Secundair Onderwijs) -verslag.
Voor expertise type 7 (auditieve beperking of expertise rond spraak- en taalstoornissen/ontwikkelingsdysfasie/kinderafasie) kan een leersteuncentrum beslissen om structureel samen te werken met een ander leersteuncentrum, waaronder de ‘specifieke leersteuncentra’.
(Dit geldt eveneens voor expertise type 4 (motorische beperking) en type 6 (visuele beperking).
Nota voor ouders:
Je kan als ouder niet zelf kiezen vanuit welk leersteuncentrum de ondersteuning komt.
Scholen werken met 1 leersteuncentrum samen.
Dat leersteuncentrum kan ook structureel of ad hoc samenwerken met andere leersteuncentra (waaronder de specifieke) indien de nodige expertise niet binnen het eigen leersteuncentrum aanwezig zou zijn.
Specifieke Leersteuncentra
Er bestaan in Vlaanderen een aantal ‘specifieke leersteuncentra’. Deze leersteuncentra bieden enkel expertise type 4, 6 en/of 7 aan.
Deze specifieke leersteuncentra zijn altijd verbonden aan een school voor buitengewoon onderwijs die type 4, 6 of 7 aanbiedt en hebben ook een samenwerking met welzijnspartners (bv. Centrum voor Ambulante Revalidatie (CAR), multifunctioneel centrum (MFC), thuisbegeleidingsdienst, …).
Voor de doelgroep type 7 zijn de specifieke leersteuncentra:
- De Kade (West-Vlaanderen: Spermalie)
- Limburg Vrij (Limburg: Kids Hasselt)
- 467 (Vlaams-Brabant en Brussel: Windekind/Ganspoel/KI Woluwe)
Expertise
Leersteuncentra hebben verschillende soorten expertise, zoals onderwijskundige, handicap-specifieke*, inclusie-, en coaching-expertise.
Elk leersteuncentrum stelt daarom een team samen met verschillende expertises. Zo bieden ze kwaliteitsvolle leersteun aan leerlingen, leraren en schoolteams.
*De handicap-specifieke expertise gaat over volgende types:
- Type basisaanbod: voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs.
- Type 2: verstandelijke beperking
- Type 3: emotionele of gedragsstoornis (zonder verstandelijke beperking)
- Type 4: motorische beperking
- Type 6: visuele beperking
- Type 7: auditieve beperking en spraak- of taalstoornis
- Type 9: autismespectrumstoornis (zonder verstandelijke beperking)
Welk type expertise nodig is, staat vermeld in het verslag van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB).
CLB maakt verslag op
Het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) maakt een verslag op.
Dit verslag bepaalt de mogelijkheden van de leerling (gewoon of buitengewoon onderwijs), na overleg met de leerling, de ouders en de school.
3 types verslagen: (zie ook voorwaarden)
- GC-verslag: verslag gemeenschappelijk curriculum
- IAC-verslag: verslag individueel aangepast curriculum
- OV4-verslag: verslag opleidingsvorm
1. GC-verslag (gemeenschappelijk curriculum)
Voor welke leerlingen?
- Leerlingen die, eventueel met extra ondersteuning, het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum) volgen in het gewoon onderwijs
Leerlingen met een GC-verslag hebben dezelfde rechten als andere leerlingen om zich in te schrijven in het gewoon onderwijs.
2. IAC (individueel aangepast curriculum)
Voor welke leerlingen?
- Leerlingen voor wie het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum), zelfs met extra aanpassingen, niet haalbaar is.
Het CLB maakt dan een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) op.
Met dit verslag volgt de leerling een individueel aangepast curriculum. Dit is een leerprogramma op maat van de leerling.
De school bekijkt samen met de leerling en de ouders welke doelen haalbaar en relevant zijn.
Het doel is niet om een getuigschrift of diploma te behalen. Leerlingen met een IAC-verslag kunnen een aangepast curriculum volgen in een school voor:
- Gewoon onderwijs
- Buitengewoon onderwijs
3. OV4 (opleidingsvorm 4)
Voor welke leerlingen?
- Leerlingen die intensieve ondersteuning en speciale aanpassingen nodig hebben om het gewoon leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum) in het secundair onderwijs te blijven volgen.
Het CLB maakt dan een OV4-verslag op.
Leerlingen met een OV4-verslag hebben 2 keuzes:
- Het gewoon leerprogramma met intensieve ondersteuning in het gewoon secundair onderwijs volgen
- Opleidingsvorm 4 volgen in het buitengewoon secundair onderwijs
Meer info:
https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/ondersteuning-en-begeleiding-voor-leerlingen-cursisten-en-studenten/basis-en-secundair-onderwijs/leersteun-voor-leerlingen-met-specifieke-onderwijsbehoeften#leersteuncentra